Angstanfald – hvorfor opstår de – med video gennemgang

Angstanfald

Angstanfald

Hvis du har oplevet et angstanfald, vil du vide at det ikke er nogen særlig god oplevelse. Tværtimod er angstanfald i kategorien: “dybt ubehagelig“.
Angst, og angstanfald kan være utroligt svært at beskrive overfor andre, og tilsvarende kan det være svært at forstå hvad det er der sker for andre, der ikke selv har gjort sig den erfaring.

Derfor har vi lavet denne artikel: Her får du nogle råd om hvordan du kan håndtere situationen, hvis du er blevet ramt af angstanfald. Og du får viden og indsigt, der kan være det første skridt i forhold til at undgå fremtidige angstanfald. Længere nede på siden finder du også en video om angst. Videoen om angst, er den første i en gratis angstvideo serie, hvor der også udkommer små videoer med teknikker og metoder til håndtering af angst. Hvis du vil følge videoserien kan du tilmelde dig vores Youtube kanal her.

Vigtigt for dig at vide om angstanfald

Et af de store problemer når mennesker pludseligt oplever angstanfald, er at de (naturligvis) bliver meget forskrækkede. Når man oplever angstanfaldet for første gang, er det vanskeligt at undgå en vis forskrækkelse. Men du skal vide at angstanfald er naturligt for mennesker at opleve! Der er altid en årsag! Og der findes altid en løsning. Du skal også vide at du måske kan løse problemet selv, uden hjælp fra andre. Men hvis det ikke er tilfældet, er der ubeskriveligt mange dygtige professionelle, der står klar til at give dig en hjælpehånd med angst behandling.

Hvorfor sker det?

Der kan være rigtig mange grunde til at man oplever angstanfald, men hvis du ser overordnet på årsagen, er svaret altid det samme: Der er opstået uorden i dit indre verdensbillede. Og løsningen er også altid den samme: Du må rydde op i dit indre verdensbillede. Måske driller Janteloven?

Det kan være et spørgsmål om egne forventninger! Til dig selv, eller andre. Det kan være et spørgsmål om accept, eller manglende accept. Af alle mulige forskellige issues i livet.

Hvordan undgår du angstanfald?

Hvis du allerede har den fornødne erfaring med dig selv, og angstanfald, ville du sikkert ikke sidde og læse dette indlæg. Ikke desto mindre er det er lige præcis hvad du har brug for: Indsigt og viden om dig selv! -Du må skaffe dig den nødvendige indsigt i dig selv, så du kan begynde at ændre på dit indre verdenskort, og få erfaring med at opnå en vis form for kontrol med dit sind. Du kan søge på nettet. Google er din ven, men husk at være sund-kritisk. Det er ikke alt information der er brugbart. Du kan læse bøger. Finde forums. Tale med andre, og hvis det bliver nødvendigt, find en god terapeut, eller coach.

Håndtering af angstanfald i situationen

Angstanfald er IKKE farlige, men meget ubehagelige at opleve. Ubehaget er en blanding af fysiske fornemmelser, og følelser. Dit hemmelige våben er din opmærksomhed:

  1. Bliv opmærksom på din vejrtrækning. Den er højst sandsynligt overfladisk i situationen. Fokuser og træk vejret dybt. Helt ned i tæerne.
  2. Mens du trækker vejret dybt og roligt – Fokuser på dine øjne, og bevæg dine øjne rundt i cirkler. Altså kig 360 grader rundt med øjnene. Gør det ca 30 sekunder
  3. Bliv opmærksom på VIRKELIGHEDEN omkring dig. – Hvad ser du? Hvad hører du? Konstater for dig selv at der ikke er noget unormalt, eller farligt.
  4. Skab opmærksomhed på dine tankebilleder. Aktiver et roligt og behageligt tankebillede fra en tidligere situation, hvor du havde det dejligt.
  5. Vær tålmodig. Det kommer til at gå over.

Når du er blevet øvet, og fortrolig med en vis håndtering af angstanfald, vil du sikkert begynde at blive opmærksom på visse advarsels signaler, der dukker op forud for anfaldet. Jo tidligere du indleder håndteringen, desto bedre effekt vil du opnå, og det allerbedste angsthåndterings værktøj af alle er: Skab en erfaring, der gør at du kan byde angst reaktionen velkommen, -altså lidt som hvis du siger: ” hej angst, velkommen til. Du må gerne være her”! Det lyder måske lidt søgt, men tænk over det? Hvis angstanfaldene ikke er farlige, uønskede, uudholdelige+ Hvad er problemet så? Udfordringen er naturligvis at det ikke er tilstrækkeligt at sige ordene. Du har brug for at mene dem! Og så er vi tilbage ved dit indre verdensbillede.

Hvad er angst

Se her hvorfor angst bliver skabt inden i dig:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Om Larsen & Ravn

Lær os lidt bedre at kende

Kontakt os

Vi glæder os til at høre fra dig

Nyhedsbrev

Værktøjer og tilbud i din mail