Dårlig selvtillid kan løses

Dårlig selvtillid kan bearbejdes, og boostes. (med selvtillidsboost strategien)!

Og du kan gøre det SELV! Du skal bare skaffe lidt indsigt i begrebet selvtillid, og i dig selv. Og så skal du selvfølgelig have nogle teknikker at arbejde med.

Derfor har vi skrevet denne lille artikel, hvor vi vil give dig viden om hvad selvtillid er, og hvordan du kan bearbejde dårlig selvtillid, og få det løst.

Vi har udvalgt nogle super gode selvtillids øvelser og teknikker til dig, og sat dem sammen, så det bliver til en simpel opskrift. Vi kan jo kalde den selvtillidsbooster.

 

Dårlig selvtillid - Giv dig selv et selvtillidsboost. Se her hvordan!
Dårlig selvtillid? Boost din selvtillid med 3 trins selvtillidsboost.

Bearbejdelse af dårlig selvtillid starter med (lidt) tålmodighed

For at komme godt i gang med dit selvtillidsboost, må du starte med at være helt klar over hvad selvtillid i grunden er, og hvordan det her med god, eller dårlig selvtillid hænger sammen. Nu skal du høre:

Selvtillid betyder: “hvor meget tillid har du til dig selv”. Men hvad betyder ordet tillid egentligt?

Tillid er er det du oplever, når du tror på noget. F.eks: Du kan tro på at din bedste ven eller veninde holder hvad hun har lovet. Du kan tro på at det bliver en god tur i biografen osv.

 

Kan tro flytte bjerge?

Du kan altså oversætte selvtillid til selv-tro! Hvor meget tror du på dig selv?

Betyder det så at dårlig selvtillid = du tror ikke på dig selv?  Ja det kan det måske godt, men det kan også være endnu værre fat! Du får mere at vide lige om lidt.

Et selvtillidsboost handler om at ændre på noget, så du kommer til at tro på dig selv. Og der en god grund til at det er vigtigt at tro på sig selv.

Det forholder sig nemlig sådan, at hvor der ikke er tro, er der grobund for tvivl! Derfor er der desværre rigtigt mange mennesker med dårlig selvtillid der oplever at de tvivler på sig selv. (og ikke blot mangler troen på sig selv)

Når man siger at tro flytter bjerge, er det derfor ikke helt ved siden af: Der er (næsten) ikke noget vi mennesker ikke kan, når vi inderligt tror på os selv. Omvendt, er næsten alt uoverkommeligt når vi tvivler på os selv.

 

Hvad omhandler dårlig selvtillid?

Nu ved du at selvtillid handler om tvivl, og manglende tro. Men det er også vigtigt lige at slå fast: Hvad er det egentligt du tvivler på, og ikke tror på, når du oplever dårlig selvtillid? Svaret er: Det er dine egne præstationer, og din evne til at præstere.

 

Selvtillidsboost – en strategi mod dårligt selvtillid

Selvtillidsboost er en mental strategi. Det vil sige at du kan arbejde med strategien inden i dit hoved, og det er smart, for du har altid dine tanker med dig.

Når du vil bearbejde dårlig selvtillid, og arbejde med Selvtillidsboost, er der nogle grundlæggende forudsætninger du har brug for at forholde dig til:

  • Har du en god strategi til at håndtere præstationer? Hvis ikke, kan du måske bruge vores succes strategi.
  • Er du du perfektionist (i overdrevet grad). Hvis det er tilfældet kan du måske også få glæde af at læse succes strategien.
  • Har andre, i gennem livet, fortalt dig at du ikke duer til noget ? Hvis det er tilfældet, skulle de skamme sig. Specielt hvis du er kommet til at tro på det! Du kunne sikkert have glæde af at få det ud af systemet. Lær at sige pyt er en lille artikel, der måske kan hjælpe dig et lille skridt på vejen, men ellers er der masser af muligheder for at få hjælp til at få det afhjulpet.
  • Er du teenager? Du kan læse 10 skarpe til teenagere hvis du har lyst.

Når du har fået grundforudsætningerne på plads, så godt som muligt, er du klar til at teste selvtillidsbooster mod dårlig selvtillid. Husk: Det kan kun gå godt 🙂

 

Selvtillidsboost strategien:

Selvtillidsboost - Slip af med dårlig selvtillid

Erfaringer kan blive til selvtillid

Tænk lige over det! Du har kilometervis af god erfaring med dig selv, og dine handlinger gennem tiden.

Du har sikkert også flere dårlige erfaringer, og hvis du har dårlig selvtillid har du sikkert vænnet dig til kun at tænke på de dårlige. Men hvorfor dog? Alle de gode erfaringer er lige så virkelige som de dårlige.

Og det er jo i virkeligheden helt op til dig? Er det ikke dig, der på en eller anden måde bestemmer hvad du vælger at være opmærksom på?

Så, please: Start med at dyrke dine positive erfaringer

Det du glemmer har ingen værdi for dig

Årsagen til at du bliver styret af dårlige erfaringer, er at det er dem du HUSKER. Men du kunne jo lige så godt huske alle de gode erfaringer?

Så skab dig selv en NY huskekage. Du kan gøre sådan her:

  1. Tænk på en succesfuld situation
  2. Forestil dig at du ser situationen inden i dit hoved
  3. Gør billedet attraktivt, lyst og venligt, klart og tydeligt
  4. Find et ord eller lille sætning der beskriver billedet og situationen
  5. Træk vejret dybt, og mærk efter hvor rart det føles

Efterfølgende skal du aktivere din huskekage lige så tit du kan slippe af sted med, og begynde at fylde så mange gode erfaringer som overhovedet muligt ind i huskekagen.

Huskekagen kan være en del af det selvtillidsboost, der får dig ud af dårlig selvtillid.

Alle har brug for succes

At kunne tro på dig selv, og stole på dig selv, er det samme som at du kan forvente at du kan skabe succes.

At skabe succes kræver planlægning. Ikke kun for dig, men for alle mennesker.

Mange mennesker med dårlig selvtillid undlader at planlægge, og det kan være skidt for selvtilliden. Her er et eksempel:

En person skal til jobsamtale i morgen. Det føles allerede ubehageligt og usikkert (hvilket kan være helt naturligt).

Kunsten er at ændre på tilstanden, og skabe tro på dig selv. det kræver forberedelse:

  1. Aktiver huskekagen
  2. Skil situationen ad:

Spørg dig selv, –

Kan jeg vågne i morgen tidlig? JA
Kan jeg spise morgen mad? JA
Kan jeg tage et bad? JA
Kan jeg tage afsted i rette tid? JA
Kan jeg køre bil, cykel bus eller what ever? JA
Kan jeg præsentere mig selv? JA
Kan jeg svare på de spørgsmål der stilles? JA
Kan jeg smile og sige “tak for i dag” JA

det er et mega seltillidsboost at skille situationen ad. Det bliver muligt at overskue det der venter. Og det vil gå op for dig, at du selvfølgelig sagtens kan præstere det du har brug for.

Dårlig selvtillid vokser frem af en årsag

Når du ønsker at bearbejde dårlig selvtillid, er der forskellige grundlæggende ting og tanker du har brug for at lægge fra dig (hvis du genkender dem)

Her er en lille liste:

STOP med at sammenligne dig med andre. Alle mennesker er alligevel forskellige.

DROP perfektionisme (Husk at læs artiklen om succes strategi – den kan måske hjælpe dig på vej)

GIV SLIP i ideen om at det er slemt at fejle. Alle mennesker fejler, så det er helt naturligt. Iøvrigt er der ingen der laver fejl med vilje.

Gør noget nyt – og du får noget nyt

Når du lever med dårligt selvværd bruger du faktisk en succesfuld strategi. Det lyder måske helt forrykt, men ikke desto mindre er det sådan det er. det er blot en succesfuld strategi med en negativ effekt.

Derfor har du brug for at ændre din strategi:

Fra nu af:

Bemærk alt det du kan. Også de små ting. Læg vægt på alle de ting du er god til.

Brug huskekagen. Forbered din succes. Skil tingene ad, og bemærk at du kan rigtigt meget, når bare du tager en lille ting af gangen.

Når du høster, må du huske at fejre det. Smil for dig selv. Klap dig selv på skulderen. Tal venligt og rosende til dig selv.

Du kan sagtens. det ved vi med sikkerhed.

 

FAQ - Dårlig selvtillid

Hvad er definitionen på dårlig selvtillid?

Dårlig selvtillid er når en positiv og realistisk tro på sig selv, og sine handlinger, er erstattet af en urealistisk tvivl og manglende tro på sig selv, og sine handlinger.

Hvilke tegn og symptomer er der på dårlig selvtillid?

Manglende/dårlig selvtillid kendes ofte på: Usikkerhed – overspringshandlinger – nervøsitet – re-aktivitet (manglende initiativ) – lavt selvværd – manglende selvrespekt.

Hvordan kan dårlig selvtillid bearbejdes?

Selvtillid opbygges gennem livet via mentaliteten. Dårlig selvtillid er et udtryk for begrænsende overbevisninger, og uhensigtsmæssige mentale strategier. Derfor bearbejdes dårlig selvtillid bedst ved at ændre sine overbevisninger på særlige områder, og erstatte uhensigtsmæssige strategier med nye der er hensigtsmæssige.

Kan jeg selv bearbejde dårlig selvtillid?

Ja. Helt bestemt. Det vil typisk kræve at du skaffe dig nogle input du kan arbejde med. Det kan være fra selvhjælpsbøger og online indhold, men også med indput fra professionelle.

Kan man have for meget selvtillid?

Ja. Det kan være problematisk at besidde for meget selvtillid! For meget selvtillid kan føre til urealistiske beslutninger og handlinger, som kan have store og negative konsekvenser for sig selv og andre.


Om Larsen & Ravn

Lær os lidt bedre at kende

Kontakt os

Vi glæder os til at høre fra dig

Nyhedsbrev

Værktøjer og tilbud i din mail