Lær at håndtere din angst. Særligt når du rammes af angstanfald. Når du er i stand til at håndtere angstanfaldet, kan du undgå panik og kontroltab.
Lær at håndtere din angst. Særligt når du rammes af angstanfald. Når du er i stand til at håndtere angstanfaldet, kan du undgå panik og kontroltab.

Håndtering af angstanfald

Angstanfald hvorfor mig?:

Vi lavet denne artikel om angstanfald af en særlig årsag: Her får du nogle råd om hvordan du kan håndtere situationen, hvis du er blevet ramt af angstanfald.

Som en del af din kommende håndterings strategi, får du også noget vigtig viden om angst. Det kommer til at handle om din håndtering af angstanfald.

Indholdsfortegnelse - håndtering af angstanfald

Ulf Larsen
Ulf Larsen
Specialist i tanker, sind og mentalitet.
januar 19, 2024

Vigtigt viden om angstanfald

Før vi går videre til håndterings strategien for angstanfald, er der nogle helt grundlæggende ting der skal fokus på.

Et af de store problemer når mennesker pludseligt oplever angstanfald, er at de (naturligvis) bliver meget forskrækkede. Hvorfor mig? Og hvad sker der? Det sidste man tænker på er håndtering af angstanfald.

Når man oplever angstanfaldet for første gang, er det vanskeligt at undgå en vis forskrækkelse. Men du skal vide at angstanfald er naturligt for mennesker at opleve! Der er altid en årsag! Der findes altid en løsning. Og angstanfald er ikke farlige!

Du skal også vide at du måske kan løse problemet selv, uden hjælp fra andre. Men hvis det ikke er tilfældet, er der ubeskriveligt mange dygtige professionelle, der står klar til at give dig en hjælpehånd med angst behandling

Men lad os komme videre mod at tale om håndtering af angstanfald.

Strategi for håndtering af angstanfald

Starten på at lægge din angst bag dig er håndtering af angstanfaldene. Jo dygtigere du bliver til at håndtere angstanfaldene, desto mindre kommer de til at fylde i dit liv. På den måde kan du bruge din energi på noget værdifuldt i stedet.
Starten på at lægge din angst bag dig er håndtering af angstanfaldene. Jo dygtigere du bliver til at håndtere angstanfaldene, desto mindre kommer de til at fylde i dit liv. På den måde kan du bruge din energi på noget værdifuldt i stedet.

Angstanfald er IKKE farlige, men meget ubehagelige at opleve.

Ubehaget er en blanding af fysiske fornemmelser, og følelser. Når du vil lære dig selv at mestre håndtering af angstanfald er dit hemmelige våben din opmærksomhed:

 

  1. Bliv opmærksom på din vejrtrækning. Den er højst sandsynligt overfladisk i situationen. Fokuser og træk vejret dybt. Helt ned i tæerne.

  2. Mens du trækker vejret dybt og roligt – Fokuser på dine øjne, og bevæg dine øjne rundt i cirkler. Altså kig 360 grader rundt med øjnene. Gør det ca 30 sekunder

  3. Bliv opmærksom på VIRKELIGHEDEN omkring dig. – Hvad ser du? Hvad hører du? Konstater for dig selv at der ikke er noget unormalt, eller farligt.

  4. Skab opmærksomhed på dine tankebilleder. Aktiver et roligt og behageligt tankebillede fra en tidligere situation, hvor du havde det dejligt.

  5. Vær tålmodig. Det kommer til at gå over.

 

Når du er blevet øvet, og fortrolig med en vis håndtering af angstanfald, vil du sikkert begynde at blive opmærksom på visse advarsels signaler, der dukker op forud for anfaldet.

Jo tidligere du indleder håndteringen, desto bedre effekt vil du opnå, og det allerbedste angsthåndterings værktøj af alle er: Skab en erfaring, der gør at du kan byde angst reaktionen velkommen, -altså lidt som hvis du siger: ” Hej angst, velkommen til.

– Du må gerne være her! Det lyder måske lidt søgt, men tænk over det? Hvis angstanfaldene ikke er farlige, uønskede, uudholdelige: Hvad er problemet så?

Udfordringen er naturligvis at det ikke er tilstrækkeligt at sige ordene. Du har brug for at mene dem! Og så er vi tilbage ved dit indre verdensbillede.

Angstanfald skaber afmagt uden håndtering

Uden håndterings teknikker, bliver angstanfald til levende mareridt, der skaber panik og afmagts følelse. heldigvis er det muligt at lære at håndtere sine angstanfald.
Uden håndterings teknikker, bliver angstanfald til levende mareridt, der skaber panik og afmagts følelse. heldigvis er det muligt at lære at håndtere sine angstanfald.
Hvis du har oplevet et angstanfald, vil du vide at det ikke er nogen særlig god oplevelse. Tværtimod er angstanfald i kategorien: “dybt ubehagelig”.

Angst, og angstanfald kan være utroligt svært at beskrive overfor andre, og tilsvarende kan det være svært at forstå hvad det er der sker for andre, der ikke selv har gjort sig den erfaring. Særligt fordi man sjældent selv er klar over hvorfor angstanfaldet opstår. Det skaber følelsen af afmagt og kontroltab, og så er der ikke langt til PANIK! 

Derfor er det så vigtigt at du får lært dig nogle forskellige metoder til håndtering af angstanfald, når du har brug for det.

Hvis du læser videre, får du noget viden og indsigt, der kan være det første skridt i forhold til at håndtere fremtidige angstanfald. 

Hvorfor opstår angstanfald?

Der kan være rigtig mange grunde til hvorfor man udvikler angst, og oplever angstanfald, men hvis du ser overordnet på årsagen, er svaret altid det samme:

Der er opstået uorden i dit indre verdensbillede. Og løsningen er også altid den samme: Du må rydde op i dit indre verdensbillede. Måske driller Janteloven? Det er faktisk en udbred årsag!

Det kan også være et spørgsmål om egne forventninger, til dig selv, eller andre. Det kan være et spørgsmål om accept, eller manglende accept. Af alle mulige forskellige issues i livet.

Men husk: Hvis du oplever angst, er din opgave først og fremmest at træne din håndtering af angstanfald.

Håndtering af angstanfald bliver nemmere med indsigt og viden

Med indsigt og viden, kan du begynde at forstå hvad der foregår, når du rammes af angstanfald. Det giver dig nye muligheder for at håndtere anfaldene, og på den måde bliver angstanfaldene mindre farlige og skræmmende.
Med indsigt og viden, kan du begynde at forstå hvad der foregår, når du rammes af angstanfald. Det giver dig nye muligheder for at håndtere anfaldene, og på den måde bliver angstanfaldene mindre farlige og skræmmende.

Du må skaffe dig den nødvendige indsigt i dig selv, så du kan begynde at ændre på dit indre verdenskort, og få erfaring med at opnå en vis form for kontrol med dit sind.

Du kan søge på nettet. Google er din ven når du vil lære om håndtering af angstanfald, men husk at være sund-kritisk. Det er ikke alt information der er brugbart!

Du kan også læse bøger. Finde forums. Tale med andre, og hvis det bliver nødvendigt, find en god terapeut, eller coach.

Men bare roligt. Der er noget du kan gå i gang med her og nu. Start med at læse din nye angsthåndterings strategi punkt for punkt.

Note: Hvis du oplever at angsten er helt ude af kontrol, er avanceret angst hypnose en af de mest effektive metoder du kan vælge.

 

Håndtering af angstanfald er ikke løsningen - men det er vejen hen mod løsningen.

jeg håber at jeg har givet dig et rimeligt godt og præcist indtryk af hvad der ligger bag det at udvikle angst, og angstanfald. 

Og det er naturligvis de bagvedlæggende årsager du må have løst. MEN – tag ikke fejl, for at komme til arbejde med bearbejdelse af årsagerne, er det altid vigtigt at have lært sig at håndtere sine angstanfald.

FAQ - angstanfald

Nej. Det er meget, meget ubehageligt, men ikke farligt at opleve et angstanfald.

Angstanfald er en ubevidst reaktion på et eller flere personlige issues der ikke, løbende, og i tide, er blevet tilstrækkeligt håndteret. Det kan være dine forventninger til dig selv, i forskellige situationer. det kan også være andres forventninger der har skabt problemer, eller det du gætter på at andre forventer. Stress kan også være en udløsende faktor, og i det hele taget hænger stress og angst ofte sammen.

Du har brug for at bearbejde din situation:
1. Du har brug for metoder til at håndtere angstanfaldene når de opstår.
2. Du har brug for at bearbejde de bagvedliggende issues, der har udløst angstanfaldene, så de
fremadrettet ikke bliver udløst.
I de fleste tilfælde vil det kræve at du skaffer dig en form for hjælp, viden, eller indsigt. Det kan være foreninger, angst behandling, eller andet. Men husk: Angstanfald kan bearbejdes.

Det er meget forskelligt, men her nogle eksempler og stikord:
Kontroltab. Det er næsten altid en del af oplevelsen, at den anfalds-ramte oplever at miste kontrollen over sig selv, eller dele af sig selv.
Vejrtræknings problemer. Den ramte oplever at det bliver svært, eller underligt at trække vejret.
Brystsmerter er ofte et issue
Kulde/varme fornemmelser i kroppen.
Myrekryb, sitren, rystelser, gråd
katastrofe og paniktanker

Både ja og nej. Angstanfald er det begreb der anvendes, når man beskriver en spontan angstreaktion. Altså et – anfald af angst.

Vil du med på udviklingsrejsen?

Klik, og følg os på Facebook. Gå ikke glip af de nyeste metoder og teknikker inden for selvhjælp, og personlig udvikling.
(Vores alternativ til nyhedsbrev)

Klik, og følg os på LinkedIn. Gå ikke glip af de nyeste input inden for ledelse, ledereudvikling og kommunikation.
(Vores alternativ til nyhedsbrev)

Det siger vores kunder...

Anders LarsenSlut med rygning efter 27 år
Læs mere
"Jeg har kun rosende ord om forløbet. Linda som hypnotiseret mig, var imødekommende, professionel, ærlig og førte en vellykket proces med spørgeskema, behandling samt opfølgning. Takket være Linda's forløb, er jeg røgfri på 8. måned, og sidder tilbage med en god positiv oplevelse. Jeg kan varmt anbefale Larsen & Ravn til alle, der er indstillet på et rygestop."
KristinaFarvel til flyveskrækken
Læs mere
"Jeg nåede at være i hypnose to gange. Det var virkelig to meget vilde oplevelser på den bedst tænkelige måde. I samarbejdet, fik jeg ryddet op. Under fuldstændig afslapning, er bevidstheden og underbevidstheden på arbejde i en eller anden form for teamsamarbejde. Vi frygter noget af en grund og der er helt okay at få hjælp til at frygten ikke vokser og bliver begrænsende."
Søren SørensenEmpatisk venlig forstående
Læs mere
"Jeg har i nogen tid haft besøg af Linda efter nogle traumatiske oplevelser som efterfølgende har givet mig angst og depression har svært ved og gå ud så jeg er utrolig glad for at hun kommer hjem til mig og det koster ikke ekstra jeg for hypnose og samtale terapi og det gør mig godt. Linda er meget empatisk og lyttende og det hjælper mig. Jeg glæder mig til næste gang."
AnneEn meget svær periode i mit liv
Læs mere
"Jeg følte mig velkommen fra jeg trådte indover deres dørtrin og følte Ulf havde hånden under mig. Ulf er meget rolig, udsender straks empati og forståelse for ens situation. Ulf gav mig rigtige gode redskaber til at håndtere min situation. Ulf tegner og skriver ned under sessionen, hvilke har gjort jeg kan bladre i vores samtale hjemme, når tankemylder vil tage over."
Heidi StielundDen bedste hjælp til selvhjælp
Læs mere
"Da jeg mødte Ulf første gang, var jeg tydeligt presset og havde mange ting at forholde mig til, såvel fagligt som privat, men efter få gange i samtale med Ulf, kunne jeg tydelig mærke, at der skete en ændring. Mit overskud blev anderledes, jeg lyttede istedet for at tale, og jeg var istand til at se mig selv og mine handlinger gennem andres optik."

Vi anerkender, at hver persons rejse til “et bedre liv” er unik. Derfor er vi her for at lytte, forstå og skabe et trygt rum, hvor du kan udforske dine tanker, følelser og drømme.

Sammen arbejder vi på at skabe balance, velvære og personlig udvikling. Vores kunders oplevelser er hjertet af vores praksis.

Har du et spørgsmål til os?

Sidder du stadig tilbage med et spørgsmål som du ikke har fået besvaret? Så er du meget velkommen til at sende os en besked, så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt med et svar.

Du kan også tage et kig i vores artikler

Start med en afklaring

Vi vil gerne tilbyde dig en gratis og uforpligtende afklaring med dig, for at finde det helt rette forløb til dig. Vores samtale kan enten foregå telefonisk eller ved et møde online.

Det eneste du skal gøre er at række ud og booke et møde. Du kan også ringe direkte til os på:  61 77 38 04, eller sende os en email til: info@larsenogravn.dk