Symptomer på stress

Når du som menneske oplever fysisk, og psykologisk pres, opstår forskellige grader af symptomer på stress.

Nogle får fysiske stress symptomer som maveonde eller bliver spændte og får ondt i hovedet, andre igen får mere psykiske problemer og bliver nedtrykte.

Atter andre mennesker får mere adfærdsmæssige stresssymptomer som for eksempel søvnproblemer, eller oplever øget indtag af alkohol.

Sagen er, at vi hver især har vores egne symptomer på stress, som er signalgivere fra kroppen på, at der er noget galt og at vi bør gøre noget. Når du oplever disse signaler, betyder det:

Du er overbelastet!

Nedenfor er listet nogle af de hyppigste stress symptomer:

Symptomer på stress – i kroppen/fysiske

√  Uro i kroppen, og indre uro
√  Ondt i hovedet
√  Hjertebanken
√  Brystsmerter
√  Ondt i maven
√  Nedsat potens – Manglende sexlyst
√  Vægt svingninger
√  Infektioner – nedsat immunforsvar
√  Opblusning af kronisk sygdom 

Symptomer på stress – psykiske/følelser

√  Manglende lyst
√  Trang til at sove
√  Irritation
√  Tanke mylder
√  Problemer med at huske
√  Koncentrations problemer
√  Angstanfald
√  Reduceret humoristisk sans, påfaldende alvorlighed
√ Depression symptomer

 

Symptomer på stress – adfærd

√  Søvnløshed, vågner tidligt, kan ikke falde i søvn
√  Manglende engagement
√  Hyper ventilation
√  Aggressiv adfærd
√  Nedsat tempo – effektivitet
√  Svært ved at træffe beslutninger
√  Øget indtagelse af alkohol, tobak og andre stimulanser
√  Forøget sygefravær

 

Stress symptomer er vigtige signaler

Lyt til de signaler du får!

Nogle af stresssymptomerne betyder mere end andre. Uro, irritabilitet og ubeslutsomhed kender de fleste mennesker til, når vi er små-stressede i hverdagen.

Sådanne symptomer på stress forsvinder hurtigt, når vi føler, at vi er med igen.

Vi skal fokusere og få ændret på de ting, der måtte stresse os lige nu. Får man derimod mere og vedvarende, svære symptomer, er det et klart tegn på, at der virkelig må gøres noget hurtigt!

Stress betinget hovedpine eller vægttab, der er længerevarende, vil automatisk nedsætte vores evne til at komme oven på igen. Hukommelsesbesvær, angst og depression vil påvirke vores evne til at fungere i hverdagen og derved stresse os yderligere.

Stress symptomer – Årsagen kan være en anden!

Rent bortset fra søvnløshed er der ingen af de nævnte stresssymptomer, der ikke kunne have en anden årsag.

Derfor skal du sørge for at blive undersøgt hos lægen hvis symptomerne varer mere end en uges tid.

Du kan også læse om depression symptomer, og angst symptomer.

Søvnløshed er et godt, og meget velegnet symptom at måle sit stress niveau med.

Det er ikke bare nogle få nætters søvn op til en forestående begivenhed, der er tale om. Men problemer med at falde i søvn, eller at vågne op med tankespind midt om natten, og bruge timevis til af falde i søvn igen.

Symptomer på stress – Hvad kan du gøre?

Uanset om du oplever svære symptomer på stress, eller oplever symptomer i mildere grad, er det vigtigt at du gør noget ved din situation. NU!

En rigtig god ide er at tale med andre om din situation. det kan være arbejdsgiver, leder, familie, ægtefælle, partner, venner.

Det er vigtigt at åbne op for samtale, fordi det automatisk giver dig nye tankemæssige input, og derved nye muligheder. Ligeledes er det en fin måde at bearbejde din egen selverkendelse.

Hvis samtale og drøftelse med andre i din inderkreds og netværk ikke er tilstrækkeligt, kan du til hver en tid vælge en professionel stress behandler. Indrømmet! det er en jungle at finde rundt i, når man har brug for at vælge stress behandling, men her finder du nogle nyttige indput til at finde på til at finde den rette stress behandling for netop dig.

Om Larsen & Ravn

Lær os lidt bedre at kende

Kontakt os

Vi glæder os til at høre fra dig

Nyhedsbrev

Værktøjer og tilbud i din mail