Symptomer på stress

Af Larsen & Ravn.dk

Alle mennesker oplever forskellige grader af symptomer på stress, når vi er pressede.

Nogle får fysiske symptomer som maveonde eller bliver spændte og får ondt i hovedet, andre igen får mere psykiske problemer og bliver nedtykte.

Atter andre mennesker får mere adfærdsmæssige symptomer som for eksempel søvnproblemer, eller oplever øget indtag af alkohol.

Sagen er, at vi hver især har vores egne stress symptomer, som er signalgivere fra kroppen på, at der er noget galt og at vi bør gøre noget.

Vi er overbelastet!

Nedenfor er listet nogle af de hyppigste stress symptomer:

Fysiske symptomer på stress 

  Uro i kroppen, og indre uro
√  Ondt i hovedet
√  Hjertebanken
√  Brystsmerter
√  Ondt i maven
√  Nedsat potens – Manglende sexlyst
√  Vægt svingninger
√  Infektioner – nedsat immunforsvar
√  Opblusning af kronisk sygdom 

 

Psykiske symptomer på stress

√  Manglende lyst
√  Trang til at sove
√  Irritation
√  Tanke mylder
√  Problemer med at huske
√  Koncentrations problemer
√  Angst fornemmelser
√  Reduceret humoristisk sans, påfaldende alvorlighed
√ Depression symptomer

 

Adfærdsmæssige symptomer på stress

√  Søvnløshed, vågner tidligt, kan ikke falde i søvn
√  Manglende engagement
√  Hyper ventilation
√  Aggressiv adfærd
√  Nedsat tempo – effektivitet
√  Svært ved at træffe beslutninger
√  Øget indtagelse af alkohol, tobak og andre
    stimulanser

√  Forøget sygefravær

 

Symptomer på stress er vigtige signaler

Lyt til de signaler du får!

Nogle af stress symptomerne betyder mere end andre. Uro, irritabilitet og ubeslutsomhed kender de fleste mennesker til, når vi er små stressede i hverdagen.

Sådanne symptomer forsvinder hurtigt, når vi føler, at vi er med igen.

Vi skal fokusere og få ændret på de ting, der måtte stresse os lige nu. Får man derimod mere og vedvarende, svære symptomer, er det et klart tegn på, at der virkelig må gøres noget hurtigt!

Stress betinget hovedpine eller vægttab, der er længerevarende, vil automatisk nedsætte vores evne til at komme oven på igen. Hukommelsesbesvær, angst og depression vil påvirke vores evne til at fungere i hverdagen og derved stresse os yderligere.

Symptomer på stress – Årsagen kan være en anden!

Rent bortset fra søvnløshed er der ingen af de nævnte stresssymptomer, der ikke kunne have en anden årsag.

Derfor skal du sørge for at blive undersøgt hos lægen,ved symptomer, der varer mere end en uges tid.

Du kan også læse om depression symptomer, og angst symptomer.

Søvnløshed er et godt, og meget velegnet symptom at måle sit stress niveau med.

Det er ikke bare nogle få nætters søvn op til en forestående begivenhed, der er tale om. Men problemer med at falde i søvn, eller at vågne op med tankespind midt om natten, og bruge timevis til af falde i søvn igen.

Symptomer på stress – Hvad kan der gøres?

Uanset om du oplever svære symptomer på stress, eller oplever symptomer i mildere grad, er det vigtigt at du gør noget ved din situation. NU!

En rigtig god ide er at tale med nogle om din situation. det kan være arbejdsgiver, leder, familie, ægtefælle, partner, venner.

Det er vigtigt at åbne op for samtale, fordi det automatisk giver dig nye tankemæssige input, og derved nye muligheder. Ligeledes er det en fin måde at bearbejde din egen selverkendelse.

Hvis samtale og drøftelse med andre i din inderkreds og netværk ikke er tilstrækkeligt, kan du til hver en tid vælge en professionel stress behandler.

 

 

Om Larsen & Ravn

Lær os lidt bedre at kende

Kontakt os

Vi glæder os til at høre fra dig

Nyhedsbrev

Værktøjer og tilbud i din mail